Tuesday, September 21, 2010

ALICE FAVES ~ KOLNIDUR (JONSI)

Tack Tom som introducerade mig för Jonsis musik. Han är så fruktansvärt musikalisk och hans röst påminner inte om någon annans. Den här är en av de bästa låtarna tycker jag. Jag har ju ingen jävla aaning vad han sjunger om eftersom det är isländska, men det gör det kanske lite bättre? Om texten inte passar in enligt mitt tycke till 100 procent föredrar jag att inte förstå vad som sägs. Låten når väl sitt klimax vid 01:40 någonstans. Då dör jag lite inombords.

3 comments:

  1. Råkar ha en ungefärlig översättning som jag knåpade ihop någon dag det regnade (hostnördhost) följande:

    Glödande ögon, silver blå
    Glödande innuti, stirrar ner.
    Och hunden är med, mod i magen.

    Kolnidur lava, som drog över, Här.
    Kolnidur svart rök, är jag, Här.

    Kolnidur och dimma inuti.
    Men i mig, sticker stormen ut.

    Kolnidur, skakar och läcker bläck.
    Försöker bränna båtars skal.

    Reser upp mögel och oss.
    Lyfter grått, grått hit.
    Dött hjärta, leder till.. ja, vad till?

    En bryr sig,
    jag utan hopp.
    jag förblir självblind,
    mer än nog.
    och värderar om.

    ReplyDelete
  2. Whoah... svårelisvår :O
    Men det är helt ok... lämnar mycket rum till fri tolkning. Det gillas!
    Ska vi på kul låta kolbeinn göra en tolkning han med? Är ju islänning. Skulle va kul att jämföra
    Tackar tackar :D

    ReplyDelete

Välkommen att kommentera eller fråga någonting ❤